Projektowanie doświadczeń klientów

Zaprojektowanie wartościowych i budzących pozytywne odczucia doświadczeń klientów stanowi duże wyzwanie dla organizacji. Firmy najczęściej są skupione na dostarczaniu produktów i usług, które mają spełniać swoje funkcje. Jednak jeśli chcemy wejść na wyższy poziom i stworzyć prawdziwie prokliencką firmą w dostarczaniu produktów, usług oraz obsłudze klienta, musimy pamiętać o tym, że nasi klienci oczekują produktów, które będą dla nich wartościowe, spełnią ich oczekiwania, będą dostarczone w sposób, który nie wymaga z ich strony wysiłku.

Jeśli chcemy, by klienci do nas wracali – nasze rozwiązania i sposób ich dostarczenia muszą budować pozytywne doświadczenia klientów. Ważne jest, by pamięć klientów pozwalała na zapamiętanie dostarczanego przez doświadczenia jako przyjemnego i wartościowego, do którego klienci chętnie będą wracali oraz opowiadali o swoich doświadczeniach innym.

Zaprojektowane rozwiązania testujemy najszybciej, jak się da podchodząc do ostatecznego rozwiązania w iteracyjny sposób. Skupiamy  się na doskonaleniu tych obszarów, które wymagają poprawy lub tworzymy zupełnie nową jakość.

Wynikiem projektu są elementy rozwiązania opracowane w postaci blueprintów oraz rozpisanych schematów, jak również elementy związane z wdrożeniem, komunikacją, czy szkoleniem pracowników. Zaprojektowane przez nas rozwiązania uwzględniają różne aspekty budowania doświadczeń klientów w różnych miejscach na ścieżce klienta [ang. customer journey] oraz w różnych punktach styku i kanałach kontaktu z marką. Staramy się, by zaprojektowane przez nas doświadczenia były całościowe i holistycznie harmonijnie ze sobą współgrały.

Towarzyszymy klientowi w procesie projektowania w różny sposób – proces projektowania może być długi i rozłożony na kilka etapów. Możemy również być obecni tylko na jego pierwszych początkowych etapach. Uczestnicząc w projektach – możemy występować w roli członków zespołu projektowego i na równi z pozostałymi osobami w zespole projektować zmianę lub pełnić rolę facylitatora procesu do tego momentu, do którego będzie tego oczekiwał od nas nasz klient.

Poniżej wybrane kroki, które wskazują, jak projektujemy doświadczenia klientów:

Krok 1 – określamy celu projektu i budujemy zespół projektowy

Krok 2 – przygotowujemy materiały, określamy miejsce oraz sposób realizacji warsztatów projektowania

Po tym etapie przechodzimy do projektowania zgodnie z metodą Service Design i podejściem Design Thinking:

Krok 3 – etap empatii, czyli, m. in.:

  • Zrozumienie potrzeb, pragnień i frustracji klientów.
  • Badania klientów: wywiady, obserwacje, ankiety.
  • Stworzenie person klienta.

Krok 4 – etap definiowania wyzwania, czyli, m. in.: 

  • Sformułowanie problemu projektowego z perspektywy klienta.
  • Uwzględnienie kontekstu i kluczowych momentów podróży klienta.

Krok 5 – etap ideacji, czyli, m. in.:  

  • Burza mózgów, sesje kreatywne, prototypowanie
  • Poszukiwanie nieszablonowych rozwiązań.
  • Skupienie się na innowacjach i wartości dla klienta.

Krok 6 i 7 – etap prototypowania i testowania czyli, m. in.: 

  • Tworzenie szybkich i tanich prototypów do testowania
  • Testowanie różnych koncepcji i rozwiązań.
  • Przeprowadzanie testów z klientami w celu oceny prototypów.
  • Zbieranie informacji zwrotnej i danych.
  • Iteracja i udoskonalanie rozwiązań  na podstawie informacji zwrotnej.

Krok 8 – etap projektowania i wdrażania, czyli, m. in.:

  • Projektowani zmiany i inicjatyw.
  • Wprowadzenie finalnego rozwiązania do użytku.
  • Monitorowanie i mierzenie wpływu na doświadczenia klienta.
  • Ciągłe udoskonalanie na podstawie danych i obserwacji.

Więcej o projektowaniu doświadczeń klientów przeczytasz tutaj:

Ostatnie posty z naszego bloga

16.12.2024

SPÓJNOŚĆ DOŚWIADCZEŃ I ZARZĄDZANIE OCZEKIWANIAMI KLIENÓW NA CUSTOMER JOURNEY

SPÓJNOŚĆ DOŚWIADCZEŃ I ZARZĄDZANIE OCZEKIWANIAMI KLIENÓW NA CUSTOMER JOURNEY DROGĄ DO BUDOWANIA ICH ZAANGAŻOWANIA 5…

19.11.2024

O EMOCJACH Z PERSPEKTYWY CUSTOMER EXPERIENCE MANAGEMENT

O EMOCJACH Z PERSPEKTYWY CUSTOMER EXPERIENCE Temat emocji rozgrzewa Polski CX-owy rynek. I słusznie, ponieważ…

19.11.2024

JAK RADZIĆ SOBIE Z SILOSOWAOŚCIĄ  W ORGANIZACJI?

JAK RADZIĆ SOBIE Z SILOSOWOŚCIĄ W ORGANIZACJI? CZEGO DOWIESZ SIĘ Z TEGO ARTYKUŁU: W maju…

10.10.2024

STRATEGIA CUSTOMER EXPERIENCE

STRATEGIA CUSTOMER EXPERIENCE CO ZNAJDZIESZ W ARTYKULE? Dla większości osób pracujących w organizacjach, czy to…

25.09.2024

Przesłanie CX Day w 2024r. – dobre doświadczenia klientów przynoszą lepsze rezultaty dla klientów, pracowników i organizacji

Większość organizacji, zwłaszcza tych, które świadomie zajmują się zarządzaniem doświadczeniami klientów rozumie, że prawdziwe zaangażowanie…

MENU

Nasz serwis używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować ofertę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.