Zaprojektowanie wartościowych i budzących pozytywne odczucia doświadczeń klientów stanowi duże wyzwanie dla organizacji. Firmy najczęściej są skupione na dostarczaniu produktów i usług, które mają spełniać swoje funkcje. Jednak jeśli chcemy wejść na wyższy poziom i stworzyć prawdziwie prokliencką firmą w dostarczaniu produktów, usług oraz obsłudze klienta, musimy pamiętać o tym, że nasi klienci oczekują produktów, które będą dla nich wartościowe, spełnią ich oczekiwania, będą dostarczone w sposób, który nie wymaga z ich strony wysiłku.
Jeśli chcemy, by klienci do nas wracali – nasze rozwiązania i sposób ich dostarczenia muszą budować pozytywne doświadczenia klientów. Ważne jest, by pamięć klientów pozwalała na zapamiętanie dostarczanego przez doświadczenia jako przyjemnego i wartościowego, do którego klienci chętnie będą wracali oraz opowiadali o swoich doświadczeniach innym.
Zaprojektowane rozwiązania testujemy najszybciej, jak się da podchodząc do ostatecznego rozwiązania w iteracyjny sposób. Skupiamy się na doskonaleniu tych obszarów, które wymagają poprawy lub tworzymy zupełnie nową jakość.
Wynikiem projektu są elementy rozwiązania opracowane w postaci blueprintów oraz rozpisanych schematów, jak również elementy związane z wdrożeniem, komunikacją, czy szkoleniem pracowników. Zaprojektowane przez nas rozwiązania uwzględniają różne aspekty budowania doświadczeń klientów w różnych miejscach na ścieżce klienta [ang. customer journey] oraz w różnych punktach styku i kanałach kontaktu z marką. Staramy się, by zaprojektowane przez nas doświadczenia były całościowe i holistycznie harmonijnie ze sobą współgrały.
Towarzyszymy klientowi w procesie projektowania w różny sposób – proces projektowania może być długi i rozłożony na kilka etapów. Możemy również być obecni tylko na jego pierwszych początkowych etapach. Uczestnicząc w projektach – możemy występować w roli członków zespołu projektowego i na równi z pozostałymi osobami w zespole projektować zmianę lub pełnić rolę facylitatora procesu do tego momentu, do którego będzie tego oczekiwał od nas nasz klient.
Poniżej wybrane kroki, które wskazują, jak projektujemy doświadczenia klientów:
Krok 1 – określamy celu projektu i budujemy zespół projektowy
Krok 2 – przygotowujemy materiały, określamy miejsce oraz sposób realizacji warsztatów projektowania
Po tym etapie przechodzimy do projektowania zgodnie z metodą Service Design i podejściem Design Thinking:
Krok 3 – etap empatii, czyli, m. in.:
- Zrozumienie potrzeb, pragnień i frustracji klientów.
- Badania klientów: wywiady, obserwacje, ankiety.
- Stworzenie person klienta.
Krok 4 – etap definiowania wyzwania, czyli, m. in.:
- Sformułowanie problemu projektowego z perspektywy klienta.
- Uwzględnienie kontekstu i kluczowych momentów podróży klienta.
Krok 5 – etap ideacji, czyli, m. in.:
- Burza mózgów, sesje kreatywne, prototypowanie
- Poszukiwanie nieszablonowych rozwiązań.
- Skupienie się na innowacjach i wartości dla klienta.
Krok 6 i 7 – etap prototypowania i testowania czyli, m. in.:
- Tworzenie szybkich i tanich prototypów do testowania
- Testowanie różnych koncepcji i rozwiązań.
- Przeprowadzanie testów z klientami w celu oceny prototypów.
- Zbieranie informacji zwrotnej i danych.
- Iteracja i udoskonalanie rozwiązań na podstawie informacji zwrotnej.
Krok 8 – etap projektowania i wdrażania, czyli, m. in.:
- Projektowani zmiany i inicjatyw.
- Wprowadzenie finalnego rozwiązania do użytku.
- Monitorowanie i mierzenie wpływu na doświadczenia klienta.
- Ciągłe udoskonalanie na podstawie danych i obserwacji.
Więcej o projektowaniu doświadczeń klientów przeczytasz tutaj: