Czy ocena roczna to zło konieczne i przeżytek czy użyteczne narzędzie w praktyce działów HR?

Na pytanie, czy „Czy ocena roczna to zło konieczne i przeżytek czy użyteczne narzędzie w praktyce działów HR?” Marta Bryła -Gozdyra odpowiada w lutowym numerze magazynu Personel i Zarządzanie.

Informacja zwrotna to jedno z najważniejszych narzędzi służących komunikacji i rozwojowi.

Informacja zwrotna to jedno z najważniejszych narzędzi służących komunikacji i rozwojowi. W pracy dobrze udzielona informacja zwrotna zwiększa samoświadomość, buduje motywację, przyspiesza rozwój, zwiększa produktywność i efektywność pracy, zmniejsza ilość nieporozumień i co ważne  – zwiększa poczucie przynależności oraz buduje poczucie sensu i ważności pracy.

Oceny roczne wywołują dyskusje w środowisku HR, bywają źródłem żartów, ale również dużego stresu – tak ze strony ocenianych, jak i oceniających. Jak każde narzędzie – warto jest rozpatrywać z perspektywy użyteczności w pracy menadżera oraz pracownika. To, co przemawia za stosowaniem ocen rocznych, to to, że jest to moment, który od pracownika i przełożonego wymaga uważności i skupienia tylko i wyłącznie na pracy pracownika.

W czasie rozmowy poruszane są tematy związane z osiągnieciami oraz wyzwaniami pracownika, co stanowi fundament do planowania rozwoju. Wspólne tworzenie i omawianie celów buduje zaangażowanie oraz poczucie współodpowiedzialności po stronie menadżera i pracownika.

Dobrze przeprowadzona rozmowa wzmacnia motywację i lojalność w relacjach pomiędzy pracownikiem i organizacją. To, co powoduje, że rozmowa roczna będzie traktowana jako zło konieczne, to sytuacja, gdy taka rozmowa będzie stanowiła jedyny moment w roku do dawania informacji zwrotnej pracownikowi.

Rozmowa podejmowana tylko przez bezpośredniego przełożonego może być również postrzegana jako subiektywna, co przez niektórych może być traktowane jako mało sprawiedliwe lub powierzchowne. Zarówno przez menadżerów , jak i ich podwładnych ocena roczna  może być traktowana jako formalność, co może zniechęcać i obniżać zaangażowanie po obu stronach. 

Dostęp do pełnego artykułu wraz z prenumeratą: https://personel.infor.pl

Może Cię to zainteresuje

26.01.2024

Akademia Customer Experience

Już w w kwietniu rusza kolejna Akademia Customer Experience Management. Uczestnicy w czasie 15 spotkań...

26.01.2024

Human Leadership

KLIENCI I PRACOWNICY RZĄDZĄ Koniec 2023 roku to moment, w którym  rynkiem i firmami rządzą i...

16.01.2024

Trendy ’24 w Customer Experience Management

Customer ExperienceCustomer Experience Managementkutura organizacyjna Przed nami nowy rok 2024, który będzie kolejnym rokiem  pod znakiem...

MENU

Nasz serwis używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować ofertę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.