Koniec 2023 roku to moment, w którym rynkiem i firmami rządzą i klienci i pracownicy. Nigdy wcześniej na rynku i jedni i drudzy nie mieli tak dużo do powiedzenia i w tym kontekście nie mieli tak wielkiego znaczenia w budowaniu, rozwoju i decydowaniu o przetrwaniu przedsiębiorstwa.
Współcześni klienci są bardziej wymagający, niż kiedykolwiek wcześniej – na konkurencyjnym rynku doskonale znają swoją siłę i oczekują od marek tego, by ich potrzeby były stawiane na pierwszym miejscu. Rosnąca konkurencja, dynamicznie zmieniające się potrzeby i oczekiwania klientów zmuszają firmy do wymyślania coraz to nowych rozwiązań w walce o serca i portfele klientów. Nie ma tu miejsca na próżnię i nie da się tego przeczekać. Jeśli firma chce przetrwać, musi działać w zgodzie z tym, czego oczekują klienci. A oni chcą lepiej, łatwiej, szybciej, milej i taniej.
Podobnie jest na rynku pracownika – ze strony organizacji mamy do czynienia z dużą ilością nowych ofert pracy i walką o najlepsze talenty. To powoduje, że pracownicy chętniej, niż kiedykolwiek wcześniej – gdy rynkiem pracy rządziły organizacje, a nie pracownicy – odczuwają chęć polepszenia warunków pracy, czego powodem może być na przykład: brak perspektyw rozwoju w obecnej firmie, niski poziom zarządzania oraz przywództwa, kultura organizacyjna, brak równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym, czy niesatysfakcjonujące wynagrodzenie lub/i benefity. Z badań Gallupa z 2022 roku wynika, że blisko połowa pracowników – 51% na świecie deklaruje, że jest zainteresowana zmianą pracy. Podobny wynik uzyskała badaniach w Polsce firma Pracuj.pl – 53% pracowników jest zainteresowana zmianą pracy w najbliższym roku.
Co prawda zainteresowanie nie musi przekładać się na faktyczne decyzje, jednak pokazuje kondycję pracowników i ich przywiązanie do organizacji, w której są zatrudnieni. Pewna część tych, którzy nie są otwarci na zmiany i nie poszukują pracy wykazuje bardzo niski poziom zaangażowania. Według Instytutu Gallupa w 2022 roku tylko 23% pracowników na świecie wykazywało zaangażowanie w swoją pracę, w Polsce było to zaledwie 13% badanych respondentów.
Taka sytuacja zmusza firmy do podjęcia szeregu działań, które mają na celu zwiększenie zadowolenia, motywacji i zaangażowania pracowników. Koszty wynikające w rotacji pracowników, absencji oraz niskiego zaangażowania w pracę, a więc niskiej jakości, mniejszej kreatywności i innowacyjności liczone są na świecie w miliardach USD.
Dalsza część artykułu w listopadowo- grudniowym wydaniu Customer Experience Manager, a za kilka miesięcy na naszym blogu.
Zapraszamy do prenumeraty CX Managera