Styl przywództwa oraz kultura organizacyjna stanowią bardzo ważne obszary budowania koncentracji organizacji na człowieku i mają kluczowe znaczenie w transformacji organizacji w tym obszarze. Stanowią one fundament, na którym opiera się całe doświadczenie pracownika – od momentu rozpoczęcia rekrutacji, przez codzienne interakcje w miejscu pracy, aż do zakończenia współpracy. Przywództwo ma decydujący wpływ na kulturę organizacyjną – menadżerowie przez swój styl pracy, decyzje, sposób działania i sposób komunikacji wskazują oraz modelują obowiązujące w organizacji wartości, normy i oczekiwane zachowania, które w konsekwencji kształtują kulturę organizacyjną. Kultura organizacyjna definiuje te normy, zasady i wartości określa , jak pracownicy ze sobą współpracują, komunikują się i radzą sobie z wyzwaniami. Kultura określa za co organizacja nagradza, a czego nie akceptuje. To w niej zakorzenione są praktyki dotyczące zarządzania, rozwoju, wsparcia oraz nagradzania pracowników. Pozytywna kultura organizacyjna skoncentrowana na człowieku promuje zaufanie, szacunek i współpracę, tworzy środowisko, w którym pracownicy mogą rozwijać swoje umiejętności, czuć się doceniani i angażować w swoją pracę na wysokim poziomie, ponieważ ma ona cel i wyższą wartość.
Poniżej przedstawiono wybrane strategie w obszarze kultury organizacyjnej, które wspierają budowanie pozytywnych doświadczeń pracowników. Praktykowanie tych strategii przez menadżerów i organizacje może znacząco wpłynąć na pozytywne doświadczenia pracowników, tworząc środowisko, w którym ludzie czują się wysłuchani, docenieni i zaangażowani w życie firmy. Przekłada się to na niższą rotację i większe zadowolenie oraz zaangażowanie pracowników, a to z kolei lepsze wyniki pracy, wyższą wydajność i produktywność oraz ogólny sukcesu organizacji.
Ciąg dalszy artykułu na łamach EXM, a za kilka miesięcy na naszym blogu.
Wydanie papierowe: https://cxstore.pl/magazyn-customer-experience-manager-wydanie-nr-2-14-2024