Employee Journey Map

Zbudowanie grona zadowolonych i zaangażowanych pracowników to dziś wielkie wyzwanie dla wszystkich organizacji. Jeśli chcemy zbudować prokliencką kulturę organizacyjną zbudowanie zaangażowania pracowników w koncentracji na kliencie stanowi najważniejsze wyzwanie. W Everbe wspieramy firmy w mapowaniu doświadczeń pracowników na różnym etapie kontaktu z firmą, zarówno wtedy, kiedy kandydat nie jest pracownikiem, wtedy, kiedy się nim staje, w całym cyklu życia związanego z pracą w firmie, jak i wtedy, kiedy firma lub pracownik podejmują decyzję o rozstaniu.

Co to jest Employee Journey Map?

Employee Journey Map (EJM) to wizualna reprezentacja doświadczeń pracownika w różnych etapach jego cyklu życia w firmie. Obejmuje ona kluczowe etapy, z którymi pracownik się styka, od rekrutacji, przez onboarding, pracę, aż do odejścia z firmy. Employee Journey Map  pomaga zidentyfikować m. innymi: punkty styku (momenty interakcji pracownika z firmą), pozytywne i negatywne doświadczenia, emocje towarzyszące pracownikowi na każdym etapie, a także obszary do poprawy.

Jakie korzyści daje Employee Journey Map organizacji?

  • Zwiększenie zaangażowania i satysfakcji pracowników –   pomaga zidentyfikować obszary, w których można poprawić doświadczenia pracowników, co prowadzi do zwiększenia ich zaangażowania i satysfakcji
  • Zmniejszenie fluktuacji – zadowoleni pracownicy są mniej skłonni do rezygnacji z pracy, co obniża koszty rekrutacji i szkolenia nowych pracowników
  • Poprawa reputacji firmy – dobra reputacja jako pracodawcy ułatwia pozyskiwanie utalentowanych kandydatów
  • Wzmocnienie kultury organizacyjnej –  pozytywne doświadczenia pracowników wzmacniają kulturę organizacyjną opartą na współpracy i zaufaniu
  • Usprawnienie procesów: – mapa pomaga zidentyfikować nieefektywne procesy i obszary do optymalizacji
  • Lepsze zrozumienie potrzeb pracowników – mapa podróży pracownika pomaga zarządowi lepiej zrozumieć potrzeby i oczekiwania pracowników
  • Budowanie i utrzymanie przewagi konkurencyjnej – zaangażowani pracownicy są bardziej produktywni i kreatywni, przez co firmy, które inwestują w doświadczenia pracownika z reguły są bardziej innowacyjne i szybciej niż inne konkurencyjne organizacje budują przewagę konkurencyjną, a także łatwiej ją utrzymują w długim czasie

Dlaczego każda organizacja powinna posiadać Employee Journey Map?

Employee Journey Map pozwala na zrozumienie:

  • Percepcji pracownika – określa jak pracownik postrzega swoje doświadczenia w firmie
  • Emocji pracownika – pomaga zrozumieć, jakie emocje towarzyszą pracownikowi na każdym etapie?

 

Employee Journey Map pozwala na:

 

    • Zidentyfikowanie kluczowych problemówodkrywa jakie są największe wyzwania, z jakimi borykają się pracownicy na różnych etapach życia z firmą
    • Określenie priorytetów działańpomaga określić, na czym firma powinna skupić się w pierwszej kolejności
    • Opracowanie planu działania – pomaga zaplanować, jakie działania należy podjąć, aby poprawić doświadczenia pracowników
    • Monitorowanie i mierzenie wyników: – pomaga monitorować doświadczenia pracowników oraz wspiera  ocenę wpływu działań podejmowanych przez firmę na doświadczenia pracowników

W Everbe mapujemy doświadczenia pracowników stosując jednocześnie kilka metodologii badawczych – to zwiększa trafność i rzetelność pozyskiwanych informacji. Realizujemy badania jakościowe, m. in.: indywidualne wywiady pogłębione [IDI], obserwacje uczestniczące, analizę treści dokumentów, analizę treści internetu, czy warsztaty z pracownikami. By sprawdzić istotność pozyskiwanych informacji, korzystamy z badań ilościowych. W analizie pozyskanych informacji, ich interpretacji oraz rekomendacjach dla organizacji wykorzystujemy wiedzę z zakresu psychologii poznawczej i zachowań oraz wiedzę o mózgu. Mapując doświadczenia pracowników pamiętamy o ważności doświadczeń, momentach prawdy i punktach bólu pracownika. Uwzględniamy cele, motywacje oraz oczekiwania różnych pracowników.

Przykładowe etapy mapowania doświadczeń pracowników na Employee Journey Map:

 

Opcja 1: Gdy Everbe realizuje badania doświadczeń pracowników

  • Krok 1  zdefiniowanie celu i zakresu mapy
  • Krok 2 – przygotowanie oraz realizacja badań (jakościowe/ilościowe)
  • Krok 3 – analiza danych oraz stworzenie mapy podróży klienta
  • Krok 4 – opracowanie mapy, raportu i rekomendacji
  • Krok 5 – prezentacja i warsztaty z zespołem projektowym/liderami w organizacji

 

Opcja 2: Gdy Everbe facylituje proces mapowania z zespołem w organizacji w oparciu o dane, które posiada organizacja:

  • Krok 1  zdefiniowanie celu i zakresu mapy
  • Krok 2 – przygotowanie do warsztatów
  • Krok 3 – przeprowadzenie warsztatów
  • Krok 4 – opracowanie mapy
  • Krok 5 – walidacja mapy
  • Krok 6 – opracowanie wersji końcowej mapy

Ostatnie posty na naszym blogu

04.07.2024

Pomyśl o sobie, zanim zaczniesz myśleć o innych: Sekret Lidera

Dużo mówi się o dbaniu o pracowników, ale mało zwraca się uwagę na konieczność dbania…

03.07.2024

Pracownik i organizacja + zespół + menadżer + kultura organizacyjna – przepis na wygrywanie w biznesie

Czy zastanawiałeś się kiedykolwiek, co sprawia, że pracownicy są szczęśliwi i zadowoleni ze swojej pracy?…

24.06.2024

Jak dotrzymać kroku i dogonić oczekiwania klientów ?

Artykuł pod raz pierwszy został opublikowany w magazynie Lighthouse i choć odnosi się do rynku…

08.05.2024

Styl przywództwa i kultura organizacyjna w budowaniu pozytywnych doświadczeń pracowników

Styl przywództwa oraz kultura organizacyjna stanowią bardzo ważne obszary budowania koncentracji organizacji na człowieku i…

08.05.2024

Zwrot z inwestycji w Customer Experience Management

Budowanie proklienckich organizacji oraz ważność koncentracji na doświadczeniach klienta mocno zagościły w polskim biznesie. Zarówno…

MENU

Nasz serwis używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować ofertę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.