Zbudowanie grona zadowolonych i zaangażowanych pracowników to dziś wielkie wyzwanie dla wszystkich organizacji. Jeśli chcemy zbudować prokliencką kulturę organizacyjną zbudowanie zaangażowania pracowników w koncentracji na kliencie stanowi najważniejsze wyzwanie. W Everbe wspieramy firmy w mapowaniu doświadczeń pracowników na różnym etapie kontaktu z firmą, zarówno wtedy, kiedy kandydat nie jest pracownikiem, wtedy, kiedy się nim staje, w całym cyklu życia związanego z pracą w firmie, jak i wtedy, kiedy firma lub pracownik podejmują decyzję o rozstaniu.
Co to jest Employee Journey Map?
Employee Journey Map (EJM) to wizualna reprezentacja doświadczeń pracownika w różnych etapach jego cyklu życia w firmie. Obejmuje ona kluczowe etapy, z którymi pracownik się styka, od rekrutacji, przez onboarding, pracę, aż do odejścia z firmy. Employee Journey Map pomaga zidentyfikować m. innymi: punkty styku (momenty interakcji pracownika z firmą), pozytywne i negatywne doświadczenia, emocje towarzyszące pracownikowi na każdym etapie, a także obszary do poprawy.
Jakie korzyści daje Employee Journey Map organizacji?
- Zwiększenie zaangażowania i satysfakcji pracowników – pomaga zidentyfikować obszary, w których można poprawić doświadczenia pracowników, co prowadzi do zwiększenia ich zaangażowania i satysfakcji
- Zmniejszenie fluktuacji – zadowoleni pracownicy są mniej skłonni do rezygnacji z pracy, co obniża koszty rekrutacji i szkolenia nowych pracowników
- Poprawa reputacji firmy – dobra reputacja jako pracodawcy ułatwia pozyskiwanie utalentowanych kandydatów
- Wzmocnienie kultury organizacyjnej – pozytywne doświadczenia pracowników wzmacniają kulturę organizacyjną opartą na współpracy i zaufaniu
- Usprawnienie procesów: – mapa pomaga zidentyfikować nieefektywne procesy i obszary do optymalizacji
- Lepsze zrozumienie potrzeb pracowników – mapa podróży pracownika pomaga zarządowi lepiej zrozumieć potrzeby i oczekiwania pracowników
- Budowanie i utrzymanie przewagi konkurencyjnej – zaangażowani pracownicy są bardziej produktywni i kreatywni, przez co firmy, które inwestują w doświadczenia pracownika z reguły są bardziej innowacyjne i szybciej niż inne konkurencyjne organizacje budują przewagę konkurencyjną, a także łatwiej ją utrzymują w długim czasie
Dlaczego każda organizacja powinna posiadać Employee Journey Map?
Employee Journey Map pozwala na zrozumienie:
- Percepcji pracownika – określa jak pracownik postrzega swoje doświadczenia w firmie
- Emocji pracownika – pomaga zrozumieć, jakie emocje towarzyszą pracownikowi na każdym etapie?
Employee Journey Map pozwala na:
-
- Zidentyfikowanie kluczowych problemów – odkrywa jakie są największe wyzwania, z jakimi borykają się pracownicy na różnych etapach życia z firmą
- Określenie priorytetów działań – pomaga określić, na czym firma powinna skupić się w pierwszej kolejności
- Opracowanie planu działania – pomaga zaplanować, jakie działania należy podjąć, aby poprawić doświadczenia pracowników
- Monitorowanie i mierzenie wyników: – pomaga monitorować doświadczenia pracowników oraz wspiera ocenę wpływu działań podejmowanych przez firmę na doświadczenia pracowników
W Everbe mapujemy doświadczenia pracowników stosując jednocześnie kilka metodologii badawczych – to zwiększa trafność i rzetelność pozyskiwanych informacji. Realizujemy badania jakościowe, m. in.: indywidualne wywiady pogłębione [IDI], obserwacje uczestniczące, analizę treści dokumentów, analizę treści internetu, czy warsztaty z pracownikami. By sprawdzić istotność pozyskiwanych informacji, korzystamy z badań ilościowych. W analizie pozyskanych informacji, ich interpretacji oraz rekomendacjach dla organizacji wykorzystujemy wiedzę z zakresu psychologii poznawczej i zachowań oraz wiedzę o mózgu. Mapując doświadczenia pracowników pamiętamy o ważności doświadczeń, momentach prawdy i punktach bólu pracownika. Uwzględniamy cele, motywacje oraz oczekiwania różnych pracowników.
Przykładowe etapy mapowania doświadczeń pracowników na Employee Journey Map:
Opcja 1: Gdy Everbe realizuje badania doświadczeń pracowników
- Krok 1 – zdefiniowanie celu i zakresu mapy
- Krok 2 – przygotowanie oraz realizacja badań (jakościowe/ilościowe)
- Krok 3 – analiza danych oraz stworzenie mapy podróży klienta
- Krok 4 – opracowanie mapy, raportu i rekomendacji
- Krok 5 – prezentacja i warsztaty z zespołem projektowym/liderami w organizacji
Opcja 2: Gdy Everbe facylituje proces mapowania z zespołem w organizacji w oparciu o dane, które posiada organizacja:
- Krok 1 – zdefiniowanie celu i zakresu mapy
- Krok 2 – przygotowanie do warsztatów
- Krok 3 – przeprowadzenie warsztatów
- Krok 4 – opracowanie mapy
- Krok 5 – walidacja mapy
- Krok 6 – opracowanie wersji końcowej mapy
Więcej na temat Employee Journey Map oraz Employee Experience możesz przeczytać tutaj: