Budowa środowiska, które będzie budować zadowolenie oraz zaangażowanie pracowników od pierwszego kontaktu z firmą to pierwszy krok do budowy organizacji, która będzie skoncentrowana na kliencie. Jeśli firma będzie potrafiła zbudować zadowolenie i zaangażowanie pracowników, będzie w stanie zbudować grono klientów, którzy będą adwokatami naszej marki. Zbudowanie wartościowych i budzących pozytywne odczucia doświadczeń pracowników stanowi bardzo duże wyzwanie dla organizacji. Jest jednak kluczowe, by pozyskać i utrzymać wartościowych dla organizacji pracowników.
W Everbe wspieramy firmy w zaprojektowaniu całej ścieżki pracownika (Employee Journey Map) od pierwszego kontaktu z firmą, przez proces rekrutacji, zatrudnienia, onboardingu, pracy na co dzień, aż po moment, gdy pracownik lub firma zdecyduje o rozstaniu z organizacją.
Jak projektujemy doświadczenia pracowników?
Doświadczenia pracowników projektujemy wspólnie z organizacją – do projektowania doświadczeń zapraszamy menadżerów oraz pracowników. W procesie projektowania wykorzystujemy różne podejścia łącząc podejście Design Thinking z Service Design.
Skupiamy się na doskonaleniu tych obszarów, które wymagają poprawy lub tworzymy zupełnie nową jakość. Projektowane doświadczenia są z jednej strony wartościowe dla pracowników – budują ich zadowolenie oraz zaangażowanie, z drugiej strony pomagają firmie działać zgodnie z wizją i budują wartość dla organizacji.
Projektowanie doświadczeń pracowników z wykorzystaniem Design Thinking oraz Service Design polega na tworzeniu rozwiązań, które poprawiają satysfakcję i zaangażowanie pracowników na każdym etapie ich cyklu życia w firmie, od rekrutacji po odejście. Oba podejścia koncentrują się na empatii, kreatywności i prototypowaniu.
Naszym celem jest zaprojektowanie rozwiązań, które są:
- Wartościowe – spełniają potrzeby i oczekiwania pracowników
- Użyteczne – są łatwe w zrozumieniu i intuicyjne w korzystaniu
- Przyjemne – dostarczają pozytywnych doświadczeń
- Efektywne – pomagają organizacji zwiększać produktywność pracowników i poprawiają efektywność
Poniżej wybrane kroki, które wskazują, jak projektujemy doświadczenia pracowników:
Krok 1 – określamy celu projektu i budujemy zespół projektowy
Krok 2 – przygotowujemy materiały, określamy miejsce oraz sposób realizacji warsztatów projektowania
Po tym etapie przechodzimy do projektowania zgodnie z metodą Service Design i podejściem Design Thinking:
Krok 3 – etap empatii, czyli, m. in. zrozumienie potrzeb, pragnień i frustracji pracowników
Krok 4 – etap definiowania wyzwania, czyli, m. in. sformułowanie problemu projektowego z perspektywy pracownika
Krok 5 – etap ideacji, czyli, m. in. poszukiwanie pomysłów oraz skupienie się na innowacjach i wartości dla pracownika
Krok 6 i 7 – etap prototypowania i testowania czyli, m. in. tworzenie szybkich i tanich prototypów i testowanie różnych koncepcji i rozwiązań
Krok 8 – etap projektowania i wdrażania, czyli, m. in. projektowani zmiany i inicjatyw
Więcej o projektowaniu doświadczeń przeczytasz tutaj: