Candidat Journey Map

Współcześnie rynek pracy jest niezwykle konkurencyjny. Najlepsi kandydaci mają wiele ofert pracy do wyboru, dlatego firmy muszą zrobić wszystko, aby ich przyciągnąć i zaangażować. Pozytywne doświadczenia kandydatów mają bardzo duży wpływ na markę pracodawcy, ponieważ bezpośrednio przekładają się na postrzeganie firmy, jako miejsca pracy.

Jednym ze sposobów poprawy doświadczeń kandydatów jest odzwierciedlenie ich doświadczeń na Candidate Journey Map. Mapowanie doświadczeń kandydatów (candidate experience journey mapping) jest potężnym narzędziem, które stanowi doskonałe diagnostyczne narzędzie, a zarządzanie przez Candidate Journey Map wspiera organizacje w zwiększaniu efektywności rekrutacji budując jednocześnie pozytywne doświadczenia kandydatów.

Co to jest doświadczenie kandydata
i Candidate Journey Map?

Doświadczenia kandydata

Doświadczenie kandydata to ogół doznań i emocji, jakich kandydat doświadcza podczas całego procesu rekrutacji, od pierwszego kontaktu z firmą aż do momentu zatrudnienia (lub jego braku). Obejmuje to wszystkie etapy rekrutacji od momentu pierwszego kontaktu z marką pracodawcy, przez aplikacje, proces weryfikacji przez preonboarding oraz onboarding nowego pracownika.

 

Candidate Journey Map

Candidate Journey Map (CJM) to wizualne przedstawienie etapów i kanałów kontaktu przez jakie przechodzi kandydat w kontakcie z marką,  przez jego doświadczenia, potrzeby, oczekiwania po myśli i emocje, jakie mu towarzyszą.

Wybrane korzyści z mapowania doświadczeń kandydatów:

  • Mapa pozwala na zrozumienie perspektywy kandydata
    Mapowanie doświadczeń kandydatów pozwala spojrzeć na proces rekrutacji z jego punktu widzenia. Pozwala to na identyfikację punktów styku (interakcji) kandydata z firmą, jego emocji na każdym etapie procesu oraz obszarów do poprawy.
  • Mapa pomaga usprawnić procesu rekrutacji                                                
    Dzięki mapowaniu doświadczeń kandydatów można zidentyfikować wąskie gardła i obszary, które zniechęcają kandydatów. Pozwala to na usprawnienie procesu rekrutacji i skrócenie czasu potrzebnego do znalezienia odpowiednich kandydatów.
  • Wykorzystanie wiedzy w efektywny sposób pozwala budować satysfakcję kandydatów Pozytywne doświadczenia kandydatów podczas procesu rekrutacji przekładają się na ich satysfakcję z pracy w firmie. Kandydaci, którzy czują się traktowani z szacunkiem i mają pozytywne doświadczenia z firmą, są bardziej skłonni do zaakceptowania oferty pracy.
  • Pomaga w budowaniu silniejszej marki pracodawcy
    Silna marka pracodawcy pomaga firmie przyciągnąć najlepszych kandydatów. Mapowanie doświadczeń kandydatów jest kluczowym elementem budowania silnej marki pracodawcy, ponieważ pokazuje kandydatom, że firma dba o ich potrzeby i komfort.
  • Pomaga zwiększać  ROI (zwrot z inwestycji) w rekrutację
    Usprawniony proces rekrutacji, krótszy czas poszukiwania kandydatów i wyższa satysfakcja kandydatów przekładają się na wyższy zwrot z inwestycji w rekrutację.

Przykładowe etapy mapowania doświadczeń pracowników na Employee Journey Map:

Opcja 1: Gdy Everbe realizuje badania doświadczeń kandydatów

  • Krok 1  zdefiniowanie celu i zakresu mapy
  • Krok 2 – przygotowanie oraz realizacja badań (jakościowe/ilościowe)
  • Krok 3 – analiza danych oraz stworzenie mapy podróży kandydata
  • Krok 4 – opracowanie mapy, raportu i rekomendacji
  • Krok 5 – prezentacja i warsztaty z zespołem projektowym/wybranymi liderami w organizacji

 

Opcja 2: Gdy Everbe facylituje proces mapowania z zespołem w organizacji w oparciu o dane, które posiada organizacja:

  • Krok 1  zdefiniowanie celu i zakresu mapy
  • Krok 2 – przygotowanie do warsztatów
  • Krok 3 – przeprowadzenie warsztatów
  • Krok 4 – opracowanie mapy
  • Krok 5 – walidacja mapy
  • Krok 6 – opracowanie wersji końcowej mapy

Ostatnie posty na naszym blogu

20.03.2025

Czy docenianie to tylko miły gest, czy realna strategia wzrostu?

CZEGO DOWIESZ SIĘ Z TEGO ARTYKUŁU? Firmy, które chcą budować swoją przewagę i chcą wygrywać…

13.03.2025

Zaangażowanie zaczyna się od poczucia sensu. Jak firmy mogą go budować?

6 rzeczy, których dowiesz się z tego artykułu: W pracy, gdzie spędzamy znaczną część swojego…

04.03.2025

Pomysły na docenianie w proklienckiej transformacji – bez kosztów i nagród

Czego dowiesz się z tego artykułu? Docenianie w pracy nie jest jedynie „miłym gestem”. Jeśli…

18.02.2025

Na czym warto się skupić w 2025r., by osiągać lepsze wyniki w CX i EX?

Polscy konsumenci stają się coraz bardziej wymagający i  stawiają markom coraz wyższą poprzeczkę. Jeśli organizacji…

08.02.2025

Zwrot z inwestycji (ROI) w Customer Experience Management

Budowanie proklienckich organizacji oraz ważność koncentracji na doświadczeniach klienta mocno zagościły w polskim biznesie. Zarówno…

MENU

Nasz serwis używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować ofertę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.