W raporcie „Bankowość dla dzieci” opublikowanym na Cashless, Marta Bryła-Gozdyra zwraca uwagę na psychologiczne znaczenie pierwszego konta i karty dla młodych klientów oraz odpowiedzialność instytucji finansowych.
Dla wielu rodziców konto dla dziecka to wciąż głównie sposób na kontrolę kieszonkowego. Tymczasem w świecie nastolatków własne pieniądze to pierwsze doświadczanie samodzielności i „dorosłości” – własne pieniądze wydają tak jak chcą i kiedy chcą.
Z perspektywy wychowania to momenty, które mają ogromne znaczenie psychologiczne:
👉 dają poczucie sprawczości – „potrafię”, „sam to zrobiłem”,
👉 budują autonomię – niezwykle ważną w okresie dorastania,
👉 dają poczucie wpływu na podejmowane decyzje.
W tym kontekście konto czy karta to coś więcej niż tylko wygodny dostęp do pieniędzy. To narzędzie kształtowania nawyków – takich jak oszczędzanie, odkładanie zakupu na później, świadome gospodarowanie pieniędzmi i budowanie odpowiedzialności za własny budżet. A z perspektywy banku – to współodpowiedzialność za to, jak młody człowiek uczy się finansów, a biznesowo – budowanie zaangażowania klientów i przechodzenie z nimi przez różne etapy ich życia.
Pierwsze konto nastolatka to nie produkt. To odpowiedzialność – za finansową edukację z jednej strony i za budowanie relacji z przyszłymi dorosłymi z drugiej.