Różnice w obszarze Employee Experience w Polsce w małych i dużych organizacjach

Employee Experience weszło na salony polskiego biznesu i jest to dziś gorący temat. Wygląda na to, że nie zagości tu chwili, ale zostanie na bardzo, bardzo długo. Wraz ze zmieniającą  się na niekorzyść demografią oraz coraz większą konkurencją,  będzie rosło znaczenie dbania o doświadczenia pracowników. Usatysfakcjonowany pracownik, który ma pozytywne doświadczenia w swojej pracy, to pracownik lojalny i produktywny, zaangażowany w to co robi i troszczący się o budowanie wartości dla organizacji i jej interesariuszy. 

W maju b.r. firma Everbe we współpracy z Pracuj.pl,  wydała raport o nazwie Employee Experience w Polsce w 2023r..  W badaniach wzięło 1000 osób,  a doświadczenia pracowników zostały  przeanalizowane w wielu różnych kontekstach, między innymi w odniesieniu do  wielkości organizacji. Ten artykuł odnosi się do różnic w wybranych obszarach w zakresie Employee Experience w różnej wielkości organizacjach. 

W badaniach uwzględniono następujące wielkości organizacji.

  • Do 9 pracowników – 25% próby
  • Pomiędzy 10 a 49 pracowników – 25% próby
  • Pomiędzy 50 a 249 pracowników – 25% próby
  • Od 250 pracowników i więcej – 25% próby

Przeprowadzone badania wskazują, że w większości badanych obszarów mniejsze organizacje w ocenie pracowników wypadają lepiej na tle większych organizacji.

Odwołując się do  teorii z zakresu psychologii organizacji oraz zarządzania, które podkreślają znaczenie bezpośredniej komunikacji, identyfikacji z wartościami organizacji, autonomii, sprawiedliwości, wsparcia społecznego czy jasności ról, uzyskane wyniki nie wydają się zaskakiwać, jednak warto się im bliżej przyjrzeć. Z drugiej strony – choć  mniejsze firmy mogą oferować bardziej bezpośrednie wsparcie i większe poczucie przynależności, duże organizacje również mają swoje unikalne zalety, takie jak większe możliwości rozwoju zawodowego, stabilność zatrudnienia, dostęp do zasobów czy  ustrukturyzowane procesy.  Niestety w warunkach polskich w 2023 roku lepsze wyniki duże organizacje osiągnęły tylko w obszarze bezpieczeństwa i stabilności zatrudnienia oraz zadowolenia z komunikacji z innymi działami. Duże firmy w stosunku do mniejszych firm budzą również większe zadowolenie w obszarze dodatkowych świadczeń. 

Poniżej zostały omówione wybrane obszary. Dostęp do wyników pełnego raportu oraz do raportów analizujących wybrane obszary można znaleźć na stronie www.everbe.pl/employee-experience-raport

Zadowolenie, dobrostan i poczucie szczęścia

Pracownicy mniejszych firm wykazują wyższy poziom zadowolenia i dobrostanu oraz odczuwają większe szczęście związane z pracą w porównaniu z pracownikami większych organizacji.  W obszarze zadowolenia z tego, jak firma dba o  dobrostan psychiczny oraz równowagę pomiędzy pracą, a życiem prywatnym najwyższy wynik odnotowano w obszarze firm zatrudniających  do  9 osób (46% wskazań), niższy wynik uzyskano dla firm zatrudniających od 10 do 49 osób (43% wskazań).  W organizacjach zatrudniających  od  50 do 249 oraz powyżej 250 pracowników zaobserwowano mniej  osób zadowolonych  z tego, jak firma dba o ich dobrostan psychiczny oraz równowagę pomiędzy pracą, a życiem prywatnym (odpowiednio 38% i 33% wskazań).  

Również w większym stopniu pracownicy mniejszych organizacji w porównaniu do większych firm doświadczają poczucia szczęścia w wykonywanej pracy – odpowiednio organizacje zatrudniające do 9 osób (47% wskazań), zatrudniające od 10 do 49 osób (49% wskazań), zatrudniające od 50 do 249 osób (41% wskazań) oraz zatrudniające powyżej 250 osób (40% wskazań). 

Uzyskane wyniki nie oznaczają, że mniejsze organizacje nie mają co robić – badania wskazują, że najmniejsze organizacje zatrudniające do 9 pracowników mają  na  pokładzie 10% pracowników, którzy deklarują brak poczucia dobrostanu i równowagi pomiędzy pracą a wypoczynkiem oraz 9% pracowników, którzy nie odczuwają szczęścia w swojej pracy.

Znaczenie pracy oraz poczucie wpływu

Pracownicy mniejszych firm mają  większe poczucie ważności swojej pracy  oraz lepiej rozumieją, w jaki sposób ich praca przyczynia się do tworzenia wartości dla innych. 73% pracowników firm zatrudniających do 9 osób ma zdecydowane poczucie, że praca, którą wykonują jest ważna, również wysokie poczucie ważności swojej pracy deklaruje  67% pracowników firm zatrudniających od 10 do 49 pracowników. Pracowników firm zatrudniających od 50 do 249 pracowników deklarujących zdecydowane poczucie ważności swojej pracy jest 62%. Najmniejsze poczucie ważności wykonywanej pracy mają pracownicy organizacji zatrudniających powyżej 250 osób (56% wskazań). 

Pracownicy  organizacji zatrudniających do 9 osób w zdecydowanie większym stopniu (52% wskazań) , niż pracownicy organizacji zatrudniających powyżej 250 pracowników (32% wskazań)  mają poczucie wpływu na wykonywaną pracę. Wynik organizacji zatrudniających pomiędzy 10 a 49 pracowników wynosi 48%, a organizacji zatrudniających pomiędzy 50 a 249 pracowników wynosi 42 p.p.

Wsparcie i docenienie ze strony menadżera

Pracownicy w mniejszych firmach odczuwają większe wsparcie oraz docenienie ze strony swoich przełożonych w porównaniu z pracownikami większych organizacji. 52% pracowników firm zatrudniających do 9 pracowników oraz 49% pracowników firm zatrudniających od 10 do 49 osób odczuwa w wysokim stopniu docenienie ze strony swojego przełożonego. Jednak tylko 40% pracowników organizacji zatrudniających powyżej 250 pracowników oraz 43% pracowników organizacji zatrudniających od 50 do 250 doświadcza poczucia docenienia ze strony swojego szefa. 

Podobnie jest ze wsparciem – 53% pracowników firm zatrudniających do 49 pracowników odczuwa wsparcie ze strony swojego przełożonego, jednak takie odczucie na już tylko 43% pracowników firm zatrudniających powyżej 250 pracowników oraz 41% pracowników firm zatrudniających od 50 do 249 pracowników.

Badania wskazują na wysoki obszar do poprawy dla wszystkich wielkości organizacji w zakresie docenienia, ponieważ 16% pracowników organizacji zatrudniających pow. 250 pracowników, 17% organizacji zatrudniających od 50 do 249 pracowników, 18% pracowników organizacji zatrudniających od 10 do 49 pracowników oraz 12% organizacji zatrudniających do 9% pracowników ma poczucie zdecydowanego braku oraz braku docenienia ze strony swojego przełożonego.  

Empatia i troska i szacunek ze strony menadżera

Pracownicy mniejszych organizacji w większym stopniu, niż pracownicy większych organizacji mają poczucie empatii i troski oraz szacunku ze strony swojego menadżera. 64% pracowników firm zatrudniających do 9 osób oraz 62% pracowników firm zatrudniających pomiędzy 10 a 49 osób ma zdecydowane poczucie oraz poczucie szacunku ze strony swojego menadżera. Najmniej osób odczuwa szacunek ze strony swojego przełożonego w firmach zatrudniających pomiędzy 50 a 249 pracowników (51% wskazań).  Nieco wyższy wynik notują firmy zatrudniające powyżej 250 pracowników – szacunek ze strony swojego przełożonego odczuwa 55% badanych osób.  Jeśli chodzi o empatię i troskę – 56% pracowników organizacji  zatrudniających do 9 pracowników oraz 54% pracowników firm zatrudniających od 10 do 49 pracowników ma poczucie, że ich przełożony się o nich troszczy i jest empatyczny.  W przypadku pracowników większych organizacji – tylko 42% pracowników firm zatrudniających od 50 do 249 osób  oraz 48% pracowników firm zatrudniających powyżej 250 osób odczuwa empatię i troskę ze strony menadżera.

Wyniki badań wskazują, że w zakresie empatii, troski oraz szacunku mają duży obszar do poprawy menadżerowie wszystkich firm, ponieważ w przypadku: 12 % pracowników organizacji zatrudniających od 50 do 249 pracowników, 11% organizacji zatrudniających pow. 250 pracowników, 11% organizacji zatrudniających od 10 do 49 pracowników oraz 8% organizacji zatrudniających do 9 osób zaobserwowano, że  pracownicy zdecydowanie nie odczuwają empatii oraz troski ze strony swojego przełożonego. 

Współpraca oraz atmosfera i życzliwość w zespole

Odrobinę lepsze, jednak cały czas niższe niż w przypadku większych organizacji wyniki odnotowano w obszarze związanym z kontaktami w swoim zespole. Zadowolenie ze współpracy w zespole, jest największe wśród pracowników firm zatrudniających do 9 pracowników – 63%, jednak bardzo podobny wynik uzyskano w organizacjach zatrudniających powyżej 250 pracowników – 62%. Najmniej osób zadowolonych ze współpracy w zespole pracuje w organizacjach zatrudniających pomiędzy 50 a 249 osób – 58% wskazań oraz organizacjach zatrudniających od 10 do 49 osób (60% wskazań). 

Zdecydowane poczucie zadowolenia oraz zadowolenia z atmosfery i życzliwości w zespole w największym stopniu przejawiają pracownicy firm zatrudniających  do 9 osób  (62% wskazań), osoby pracujące w organizacjach zatrudniających od 10 do 49 osób (61% wskazań), pracownicy organizacji zatrudniających powyżej 250 pracowników (59% wskazań) oraz osoby pracujące w organizacjach zatrudniających od 50 do 249 pracowników (52% wskazań). 

Jakość współpracy w zespole ma bardzo duży wpływ na budowanie poczucia przynależności oraz pozytywnych doświadczeń pracowników. Tymczasem w polskich firmach zdecydowane poczucie niezadowolenia z atmosfery oraz życzliwości w zespole ma 7% pracowników organizacji zatrudniających powyżej 250 pracowników, 6% pracowników organizacji zatrudniających od 10 do 249 pracowników, a także 4% pracowników organizacji zatrudniających do 9 osób. 

Współpraca i komunikacja z innymi działami

Bardzo dobry wynik dla dużych organizacji zatrudniających powyżej 250 osób odnotowano w zakresie komunikacji z innymi działami – 70% pracowników jest zdecydowanie zadowolona oraz zadowolona  z tego obszaru, na kolejnym miejscu z wynikiem niższym o 15p.p. znajdują się organizacje zatrudniające do 9 pracowników (55% wskazań). 54% pracowników organizacji zatrudniających od 10 do 249 pracowników jest zdecydowanie zadowolona oraz zadowolona z komunikacji z innymi działami. 

Inaczej jednak wygląda zadowolenie ze współpracy z innymi działami – tutaj najwięcej zadowolonych osób, to pracownicy firm zatrudniających do 9 osób ( 55% wskazań), na kolejnym miejscu znajdują się organizacje zatrudniające od 10 do 49 pracowników z wynikiem 53%. Ze współpracy z innymi działami jest zadowolonych 47% osób pracujących w firmach zatrudniających od 50 do 249 pracowników oraz 42% osób pracujących w organizacjach zatrudniających powyżej 250 pracowników.

Zdecydowane poczucie niezadowolenia oraz niezadowolenia ze współpracy z innymi działami mają w największym stopniu odczuwają pracownicy organizacji zatrudniających od 10 do 49 pracowników (9% wskazań), 7% pracowników organizacji zatrudniających powyżej 250 osób oraz 6% pracowników organizacji zatrudniających do 9 pracowników oraz  zatrudniających od 50 do 249 osób.  Biorąc pod uwagę fakt, że współpraca międzydziałową ma wpływ na budowanie zadowolenia klientów oraz wpływa na produktywność organizacji oraz sukcesy na polu związanym z innowacyjnością i rozwojem jest to ważny obszar do poprawy.

Utożsamianie z wartościami organizacji

Pracownicy mniejszych firm bardziej utożsamiają się z kulturą organizacyjną oraz wartościami swojej firmy – 60% osób pracujących w organizacjach do 9 osób oraz 59% osób pracujących w organizacjach zatrudniających od 10 do 49 pracowników deklaruje, że ich osobiste wartości są zgodne z wartościami organizacji. W mniejszym stopniu z wartościami utożsamiają się pracownicy większych organizacji – 52% pracowników organizacji zatrudniających powyżej 250 pracowników oraz 50% osób w organizacjach zatrudniających pomiędzy 50 a 249 pracowników ma zdecydowane poczucie zgodności wartości i zasad organizacji z ich wartościami jako pracowników.

Z przeprowadzonych badań wynika, że w organizacjach jest jednak pewna grupa osób, która odczuwa zdecydowany brak poczucia zgodności oraz brak zgodności z wartościami i zasadami organizacji. Najwięcej osób, które wyrażają taką opinię pracuje w organizacjach zatrudniających powyżej 250 osób (8% wskazań), najmniej w organizacjach zatrudniających do 9 osób (6% wskazań). W organizacjach zatrudniających od 10 do 249 pracowników  7% ocenia brak zgodności swoich zasad i wartości w wartościami i zasadami organizacji.

Zgodność zachowań wysokiej kadry zarządzającej oraz przełożonego w zgodzie z wartościami i zasadami organizacji

Kadra zarządzająca w mniejszych firmach lepiej odzwierciedla w swoim zachowaniu obowiązujące wartości organizacyjne, dając przykład innym – w opinii 60% pracowników firm zatrudniających do 9 osób, zachowanie kadry zarządzającej najwyższego szczebla jest zgodne z zasadami i wartościami organizacji. Najniższy wynik w tym obszarze odnotowały organizacje zatrudniające powyżej 250 pracowników – w opinii zaledwie 39% badanych osób zachowanie najwyższej kardy zarządzającej jest zgodne z wartościami i zasadami organizacji. Dla organizacji zatrudniających od 10 do 49 pracowników odnotowano wynik 54%, natomiast dla organizacji zatrudniających od 50 do 249 pracowników 47%.

Wyższą zgodność zachowań w zgodzie z wartościami i zasadami organizacji zaobserwowano dla bezpośrednich przełożonych badanych osób. Najwyższy wynik uzyskano wśród pracowników organizacji zatrudniających do 9 pracowników (61% wskazań), kolejne miejsce zajmują firmy zatrudniające od 10 do 49 pracowników (56% wskazań) oraz organizacje zatrudniające od 50 do 249 pracowników (51% wskazań). Najniższą ilość wskazań odnotowano dla organizacji zatrudniających powyżej 250 pracowników  – tylko 49% pracowników uważa, że zachowanie bezpośredniego przełożonego jest zgodne z wartościami i zasadami organizacji. 

Może Cię to zainteresuje

22.12.2022

Jeśli chcesz zbudować prokliencką markę -stwórz prokliencką kulturę

Jeśli ambicją firmy jest zbudowanie i utrzymanie przewagi konkurencyjnej konieczne jest skupienie się na tym, co...

14.10.2021

Transformacja kultury organizacyjnej – zmiana, która się opłaca

SEZON 1  PRZEPIS NA BIZNES i LEPSZY ŚWIAT_odcinek 3 Wywiad z Karolem Turkiem przeprowadziła: Marta Bryła-Gozdyra...

25.01.2018

10 przykładów na to, jak można spełniać oczekiwania klientów

Szukając tematu na dzisiejszy post, kilka dni temu, zadałam bliższym i dalszym znajomym oraz rodzinie...

04.01.2020

Co ma wspólnego ciągłe doskonalenie z wygrywającą strategią?

Większość ludzi zainteresowana zarządzaniem słyszała o ciągłym doskonaleniu. Ci, którzy interesowali się tym tematem– na...

MENU

Nasz serwis używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować ofertę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.