Dlaczego to prezes wyznacza kierunek w budowaniu kultury organizacyjnej?

Coraz więcej firm w Polsce zauważa konieczność zarządzania doświadczeniami klienta (customer experience management), aby zwiększyć lojalność swoich klientów i ich chęć do bycia adwokatem firmy. Firmy wprowadzają programy budujące lojalność klientów lub badające ich skłonność do rekomendacji,  ale sukces odnoszą te, w których na straży obietnicy „Po pierwsze Klient” stoją Prezesi i członkowie zarządu.

Dlaczego?

Po pierwsze

Dlatego, że dostarczanie pożądanych i wyjątkowych doświadczeń klientom coraz mniej staje się tematem marketingowym lub operacyjnym, a coraz bardziej tematem biznesowym, który determinuje być albo nie być firmy na rynku. Dzieje się tak dzięki rosnącej świadomości, że konkurowanie ceną lub produktem, który na dzisiejszym rynku można w krótkim czasie skopiować, nie pozwala na budowanie długotrwałej przewagi konkurencyjnej. Z drugiej strony rosnące koszty złego doświadczenia, przejawiające się utratą klientów, reklamacjami oraz negatywnymi opiniami w mediach społecznościowych i lokalnych społecznościach, uświadamiają firmom konieczność wprowadzenia systemowego podejścia do zarządzania doświadczeniem klienta czy wręcz stworzenia  kultury stawiającej klienta w centrum wszelkich działań i decyzji biznesowych. Stopień absolutnego zadowolenia klienta, który prowadzi do przywiązania klientów do marki i do aktywnego rekomendowania jej innym, nabiera znaczenia strategicznego. Jest on mierzony i kaskadowany na managerów i pracowników na styku z klientem.

Po drugie

Ponieważ tylko inspirujące przywództwo budujące zaangażowanie pracowników wokół klienta może doprowadzić do trwałej zmiany w zachowaniach zarówno managerów, jak i pracowników liniowych mających bezpośredni kontakt z klientami. Świadomy prezes wie, że za szczęśliwym klientem stoi armia zaangażowanych pracowników, dlatego inwestuje w budowanie kompetencji swoich managerów w zakresie angażowania pracowników i liczne programy ukierunkowane na zwiększanie zaangażowania w skali całej firmy. Prezesi zmieniają i zwiększają rolę HR, który staje się strategicznym partnerem umożliwiającym wyróżnienie się firmy na poziomie doświadczeń klientów oraz wysokiego zaangażowania pracowników. Wspólnie z HR i kluczowymi managerami prezes wyznacza standardy przywództwa, które angażują pracowników wokół klientów oraz jest autorem najważniejszych dla pracowników komunikatów.

Po trzecie

Prezes i zarząd odgrywa kluczową rolę w tworzeniu kultury Customer Experience pokazując, poprzez swoje zachowania, że zmiana nie kończy się na nowym haśle reklamowym i wytartych sloganach skierowanych do pracowników. Prezes bierze odpowiedzialność za obietnice składane klientom i dąży do ciągłego odpowiadania na potrzeby klientów. Z drugiej strony może docenić i promować te osoby, które podejmują inicjatywę pro kliencką, wprowadzają usprawnienia w pracy z klientami i wyróżniają się  jako pracownicy i managerowie tworzący swego rodzaju klub Ambasadorów Customer Experience w organizacji.

Wprowadzenie zarządzania doświadczeniami klienta w cele strategiczne firmy, docenianie pożądanych postaw i wysiłków na rzecz klienta, tworzenie programów angażujących pracowników oraz bycie w kontakcie z klientami i pracownikami daje jasny komunikat dla całego zespołu, że dostarczanie pożądanych doświadczeń jest strategicznym czynnikiem decydującym o sukcesie i rozwoju firmy na konkurencyjnym rynku.

Marta Bryła-Gozdyra – mentorka przywództwa opartego na doświadczeniu człowieka (Human Experience Leadership Mentor), strateg transformacji CX/EX oraz psycholożka organizacji. Wspiera liderów i zespoły w transformacji, budowaniu kultur organizacyjnych opartych na zaufaniu, współodpowiedzialności i świadomym projektowaniu doświadczeń klientów i pracowników.

Może Cię to zainteresuje

22.12.2022

Dlaczego budowanie proklienckiej marki zaczyna się od stworzenia proklienckiej kultury organizacyjnej?

Wartość dla klienta jako źródło przewagi Jeśli ambicją firmy jest zbudowanie i utrzymanie przewagi konkurencyjnej...

14.10.2021

Dlaczego transformacja kultury organizacyjnej staje się kluczowym czynnikiem długofalowego sukcesu firmy?

SEZON 1  PRZEPIS NA BIZNES i LEPSZY ŚWIAT_odcinek 3 Wywiad z Karolem Turkiem przeprowadziła: Marta Bryła-Gozdyra...

25.01.2018

Jakie są najlepsze sposoby na spełnianie oczekiwań klientów?

Szukając tematu na dzisiejszy post, kilka dni temu, zadałam bliższym i dalszym znajomym oraz rodzinie...

04.01.2020

Co ma wspólnego ciągłe doskonalenie z wygrywającą strategią?

Większość ludzi zainteresowana zarządzaniem słyszała o ciągłym doskonaleniu. Ci, którzy interesowali się tym tematem– na...

MENU