SEZON 1 PRZEPIS NA BIZNES i LEPSZY ŚWIAT_odcinek 4
Wywiad z Karolem Turkiem przeprowadziła: Marta Bryła-Gozdyra
To już 4 odcinek Przepisu na biznes i lepszy świat. Moim gościem jest Karol Turek, który pełni funkcję International Retail Directora w Groupe SEB dla rynków: Polska, Ukraina, SCE, Włochy, Hiszpania, Portugalia, Kanada, USA, Korea.
W pierwszym odcinku rozmawialiśmy z Karolem o początkach zmiany kultury organizacyjnej Groupe SEB, w drugim o uprawomocnieniu pracowników i zmianie, która dokonała się w menadżerach, w trzecim o gotowości pracowników i firmy na zmianę. Dzisiejsza część jest o wartościach organizacyjnych i o tym, jak wierność tym wartościom jest niezbędna w procesie wprowadzania zmian.
O wartościach dużo się mówi, znajdują się na ścianach siedzib wielu firm, znajdują się w ich folderach, na stronach www, w prezentacjach dla handlowców. Niektóre firmy robią coś więcej – spisują zachowania, które charakteryzują ich wartości. Smutne i prawdziwe jest jednak to, że w dużej części są to jedyne miejsca, w których te wartości są prezentowane. Czasami są jeszcze obecne w ustach szefów w czasie ważnych uroczystości i podsumowań. Częściej wymaga się ich od pracowników, niż od menadżerów. Jednak to właśnie tam, na najwyższych poziomach zarządzania w organizacji zaczyna się zmiana. Wartości to ten obszar, z którym firmy, które w nie prawdziwie wierzą nie dyskutują. Zachowania zgodne z wartościami się mnożą, gdy przykład idzie z góry.
Przy tworzeniu wartości firmowych ważne jest, to, by były one wszystkich, by każdy z firmy miał poczucie, że prezentują one to wszystko co jest dla niego ważne. Zapraszam do dalszej części długiego wywiadu. Dzisiaj o wartościach.
MBG: Czy rekrutując pracowników poszukujecie jakichś specyficznych cech? Co decyduje o tym, że do swojego zespołu zaprosicie jednych pracowników, a innych nie zaprosicie?
KT: Ja bym powiedział tak – poza kompetencją związaną z obszarem, który dana osoba będzie ogarniała, to ja osobiście szukam ludzi empatycznych, skromnych i normalnych. Takich, z którymi chciałbym się przyjaźnić, chciałbym spędzać czas. Stworzenie z nich zespołu daje sukces. Muszę się pochwalić, że w ostatnich wynikach Great Place to Work w sklepach otrzymaliśmy wynik 100%! Czyli 100% ludzi uważa nas za wspaniałe miejsce pracy. Dzieje się tak, ponieważ my się ze sobą doskonale czujemy. Jesteśmy z jednej strony zupełnie inni, np. wiekiem – mamy osoby, które już odeszły na emeryturę, a potem do nas wróciły , mamy tez osoby 19-sto letnie. Ale to nasze podejście, nasza kultura sprawia, że nam jest wszystkim ze sobą dobrze i czerpiemy z doświadczenia starszych, z energii i młodości drugich. My doceniamy nasze różnice, naszą różnorodność. Jesteśmy pod wieloma względami kompletnie różni – i to jest fantastyczne i wspaniałe. A przy okazji mamy dwie rzeczy, które są nienegocjowalne – ja je nazywam polem minowym, na to się umówiliśmy i tego rygorystycznie przestrzegamy – to jest szacunek i uczciwość. U nas nikt nie ma prawa na nikogo krzyczeć, nikt nie ma prawa nikogo obrażać, nie ma oceny, nie ma rozmowy o wyznaniu, orientacji – wszyscy są bardzo szanowani i wspierani. Jeśli ktoś nie darzy innych szacunkiem, przekracza nasze normy, mówimy komuś takiemu bez żadnych skrupułów – to nie jest miejsce dla ciebie. Mieliśmy naprawdę mało takich sytuacji, że ktoś temu nie sprostał.
MBG: W jaki sposób kultura Dbam wpisuje się w te wartości? Jak realizuje inne wasze wartości?
KT: Dbam realizuje trzy nasze wartości, które nazywamy: autonomią, odpowiedzialnością i zaufaniem. To są filary kultury Dbam. Zaufanie to przede wszystkim dobre intencje – zaufanie do tego, że ktoś ma dobre intencje – nawet, jeśli popełnia błędy, to wierzymy, że robi to w dobrej wierze. Odpowiedzialność, to odpowiedzialność za wybrany obszar, podejmowanie najlepszych decyzji i działania w tym kierunku, które pomagają realizować cele w danym obszarze. Autonomia oznacza, że samodzielnie możesz podjąć taką decyzję, jaką uważasz, za najlepszą. W praktyce autonomia w sklepach wygląda tak, że nawet jeśli przychodzi jakaś rekomendacja z Centrali, np. jak powinna wyglądać witryna, to i tak osoba odpowiedzialna za ten obszar w sklepie może podjąć inną, jeśli uzna, że w przypadku jej sklepu, lepiej zadziała coś innego. Mówiąc o wartościach – myśmy się w naszym dziale umówili na kilka rzeczy, zrobiliśmy to wspólnie. Pytanie, jakie sobie postawiliśmy, to: jakie osoby mamy przyjmować, z kim chcemy pracować, jacy sami chcemy być. I tutaj z wielkiej tablicy wyszło, że najważniejsze są szacunek i uczciwość. Były też inne rzeczy, jak na przykład wewnętrzny leadership, co oznacza traktowanie sklepu, jako swój własny, uśmiech, pozytywne nastawienie.
Jeśli mówimy o wartościach firmowych, to Dbam je wszystkie wspiera, tam jest i przedsiębiorczość i szacunek do ludzi i praca zespołowa. Ja myślę, że te osoby, które stworzyły te korporacyjne wartości dla Groupe SEB nie mają nawet pojęcia, jak kultura Dbam je wspiera i ja je umacnia. To wszystko się ze sobą wiąże. Kultura Dbam jest bardzo żywa, pewne rzeczy tam nam cały czas dochodzą, dajemy pewne wskazówki, jak pracować, jak podejmować decyzje. Sam customer experience jest bardzo blisko Dbam, bo jest to sposób myślenia. Umówiliśmy się na to, że myślimy o biznesie przez pryzmat klienta i Dbam daje również wskazówki nie tylko związane z wartościami, ale z naszą codzienną pracę.
MBG: A co z błędami w pracy? Co z nimi robicie?
KT: My nie rozmawiamy o błędach. Nam zależy na tym, by ludzie nie bali się ich popełniać. Wiemy, że chcemy coś z tym zrobić. Chciałbym, by ludzie dzielili się z innymi błędami, które popełniają. Chodzi o naukę na błędach innych. Nam zdecydowanie bardziej zależy na tym, by mieć w zespole ludzi, którzy odważnie decydują się i działają, nawet, jeśli popełniają błędy, niż tacy, którzy nie mają odwagi, by coś zrobić, bo boją się, by nie popełnić błędu.
Linki pozostałych odcinków wywiadu z Karolem Turkiem
- Link do pierwszego odcinka „Kultura z ludzką twarzą”
- Link do drugiego odcinka „Uprawomocnienie pracowników i menadżerskie ego”
- Link do trzeciego odcinka „Nie wszyscy gotowi na zmianę”
- Link do czwartego odcinka „Kultura organizacji – wartości nas prowadzą”
- Link do piątego odcinka „Customer experience to jest nasz sposób myślenia”
- Link do szóstego odcinka „Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie”
Karol Turek jest szefem – przywódcą, który od 1 października pełni funkcję International Retail Directora w Groupe SEB dla rynków: Polska, Ukraina, SCE, Włochy, Hiszpania, Portugalia, Kanada, USA, Korea.